WYCIECZKI

Wąwóz Myśliborski

Data

27.12.2003

Florystyczny Rezerwat Przyrody utworzony w 1962r. Jedyne na Dolnym Śląsku stanowisko paproci języcznika zwyczajnego występującego na skałach zieleńcowych w naturalnym lesie mieszanym wyżowym, rosnący w dolinie gardzielowej potoku Jawornik. Unikalny w skali kraju las jaworowy tworzy rezerwat ścisły.

Na skraju Parku Krajobrazowego Chełmy w okolicach Jawora znajduje się miejscowość Myślibórz.  W pobliskich skałach niewielki potok Jawornik wydrążył głęboki wąwóz. Specyficzny mikroklimat oraz ukształtowanie terenu sprawiły, że na niewielkim obszarze występuje bogactwo fauny i flory. Na terenie wąwozu utworzono Rezerwat Myśliborski celem ochrony jedynego na Dolnym Śląsku stanowiska paproci języcznika zwyczajnego.

Na terenie Wąwozu Myśliborskiego wytyczona została ścieżka dydaktyczna z dwunastoma stanowiskami informacyjnymi. Pierwsze stanowisko i początek ścieżki znajduje się w samym Myśliborzu. Wycieczkę rozpoczynamy z parkingu położonego tuż przy wejściu na teren wąwozu. Po kilkudziesięciu metrach przechodzimy obok Słonecznej Łąki i stanowiska numer dwa na którym opisany został krajobraz Pogórza Kaczawskiego. Dalej ścieżka prowadzi nas przez las wzdłuż potoku. Zatrzymujemy się przy tablicy numer trzy na Polanie Jaskiniowców. Dowiadujemy się o wpływie epoki lodowcowej na zmianę rzeźby terenu w dolinie potoku Jawornika. Na lewo od ścieżki dydaktycznej znajduje się punkt widokowy Skały Elfów. Wchodzimy do góry wąską ścieżką po bardzo stromym zboczu. Wysiłek zostaje nagrodzony widokiem z góry na duży fragment Wąwozu Myśliborskiego oraz Myślibórz. Niestety gęsty las zasłania co ciekawsze fragmenty wąwozu.

Wracamy na ścieżkę dydaktyczną i kontynuujemy spacer wzdłuż szumiącego potoku. Kolejny przystanek na stanowisku numer cztery Dąb Jahna, które opisuje las pokrywający dolinę Jawornika. Idąc dalej docieramy do miejsca w którym musimy zboczyć ze ścieżki dydaktycznej. ZPotok Jawornik powodu badań naukowych zamknięto czasowo dalsze przejście i tym samym dostęp do rezerwatu przyrody Wąwóz Myśliborski. Przechodzimy  więc po kładce na drugą stronę strumienia i idziemy zmienioną trasą ścieżki. Dochodzimy tym skrótem od razu do stanowiska numer dziesięć oznaczonego jako Szwedzki Szaniec. Jesteśmy na wysokości 350 metrów n.p.m., a z tablicy informacyjnej dowiadujemy się, że żyją tu jelenie, sarny, dziki, muflony, borsuki, kuny leśne i lisy. Tuż obok znajduje się inna tablica - Stanowsko Kurchany. Na obszarze na którym się znajdujemy widoczne są wśród drzew po obu stronach ścieżki niewielkie pagórki. Są to kurhany tworzące cmentarzysko kurhanowe, składające się z około 40 grobów. Kurchany zachowały się w formie niewysokich nasypów ziemnych, kamienno-ziemnych lub kamiennych o średnicy od 3 do 9 metrów i wysokości około jednego metra.

Jedenasta tablica Dębowy Las znajduje się pośrodku pięknego lasu w którym przewrócone drzewo, spróchniały pień czy kamień pokryty mchem mają swój niepowtarzalny urok. Dziewięćdziesiąt procent drzew stanowią dęby około 60 letnie, ale zdarzają się tez okazy 140 letnie. Po wyjściu z lasu ścieżka prowadzi na polanę z ostatnią tablicą Widok. Z tego miejsca rozpościera się panorama na Dolinę Jawornika i Górę Rataj. Odpoczywamy chwilkę na drewnianych ławkach i podziwiamy piękne widoki. Schodzimy ze wzniesienia kierując się w stronę parkingu. Tutaj kończy się nasza wycieczka po Wąwozie Myśliborskim. Skróconą trasę ścieżki dydaktycznej pokonaliśmy w godzinę i piętnaście minut. Polecam wszystkim to malownicze miejsce na rodzinne spacery.